Elektromos kerékpár osztályok, akkumulátorok és motorok

Első út egy elektromos kerékpárral. Milyen érzés valami igazán újat megtapasztalni?

Mert a pedálos e-biciklik bővítik a lehetőségeket: lépést tarthat a forgalommal, könnyedén szállíthat gyerekeket vagy más rakományt, a célállomásra kevésbé izzadtan érkezhet meg, vagy egyszerűen csak élvezheti az utazást.

Elektromos kerékpározás

Hogyan válasszon az elektromos kerékpárok 3 osztálya közül?

Az elektromos kerékpárokat – elsősorban szabályozási okokból – három osztályba sorolják, amelyek a motoros támogatás szintjét jelzik. A döntéshozatal folyamatának egyik kulcspontja annak megállapítása, hogy melyik osztályra van szüksége:

  • 1. osztály: A motor csak akkor indul be, ha rálép a pedálokra és 20 mérföld/óra (kb. 32 km/h) sebességnél leáll.
  • 2. osztály: 20 km/órás sebességig pedálsegéd üzemmóddal, valamint tiszta gázpedál üzemmóddal is rendelkezik.
  • 3. osztály: Hasonlóan az 1. osztályhoz, csak a segédpedál elvén működik, de a támogatás 28 mph (kb. 45 km/h sebesség eléréséig folytatódik.

A legtöbb új kerékpáros az 1-es osztályú kerékpárokkal kezdi, mivel ezek az elektromos kerékpárok a legolcsóbbak és szabályozási szempontból a legáltalánosabban elfogadottak. Kerékpárutakon és

városi utcákon is lehet velük közlekedni. Ezt az osztályt a hagyományos hegyikerékpár-útvonalakon is kezdik engedélyezni, bár nem minden útvonalon, ezért mindenképpen ellenőrizze.

A 2. osztályú elektromos kerékpárok általában ugyanazokon a helyeken engedélyezettek, mint az 1. osztályúak. Ennek oka, hogy a motoros támogatásnak köszönhetően mindkét osztály körülbelül 32 km/h végsebességet ér el.

A 3. osztályú elektromos kerékpárok az ingázók körében nagyon népszerűek. Az 1. osztályú motorokhoz képest gyorsabbak és erősebbek, de természetesen többe kerülnek. A nagyobb teljesítménynek köszönhetően jobban lépést tarthat a városi forgalommal. Nehezebb terheket és több emelkedőt is elbírnak. A legtöbb kerékpárúton vagy hegyi ösvényen azonban nem lehet velük közlekedni.

Elektromos kerékpár a városba

Mielőtt az elektromos kerékpár osztályát véglegesen kiválasztaná, ellenőrizze a hozzáférési szabályokat. A különböző országokban eltérőek lehetnek a törvényekre, engedélyezésre, regisztrációra, korhatárra stb. vonatkozó szabályok.

Akkumulátorok

A gyártók minden egyes kerékpárban nagy figyelmet fordítanak az elektromos részre. Egy erősebb motor hegymászáskor és teherhordáskor nagyobb sebességet és nagyobb nyomatékot biztosít. A nagyobb teljesítményű motor azonban gyorsabban lemeríti az akkumulátort, ami csökkenti a hatótávolságot.

Az elektromos kerékpárok összehasonlításakor a pedálos kerékpárhosszúságok széles skáláját találja a 30 km és a 130 km között. Ennek oka, hogy a hatótávolságot számos változó befolyásolja.

Elektromos kerékpár akkumulátor

Természetesen segít a nagy akkumulátor. A kapacitások wattórában (Wh) vannak megadva. A motor teljesítménye nagyon fontos. Egy 500 wattos motor egy 500 Wh-s akkumulátorral (gyakori 3. osztályú kerékpár beállítás) gyorsabban fogyasztja az energiát, mint egy 250 wattos motor egy 500 Wh-s akkumulátorral párosítva (gyakori 1. osztályú kerékpár beállítás).

Az akkumulátorok esetében a következő tényezők is fontosak:

Az akkumulátor töltési ideje – A legtöbb akkumulátor teljes feltöltése 3-5 órát vesz igénybe, a nagy kapacitású akkumulátorok esetében ez hosszabb ideig is eltarthat. Ha azt tervezi, hogy minden nap ingázik valahová, akkor töltőket vásárolhat, vagy magával viheti azt.

Az akkumulátorok száma – Egyes elektromos kerékpárok a kerékpárosok számára lehetővé teszik, hogy egyszerre 2 akkumulátort használjanak. Ez meghosszabbíthatja az utazás hosszát, és ha az egyik akkumulátor lemerül, van tartalék. Egy további akkumulátort is vásárolhat, hogy mindig legyen kéznél egy teljesen feltöltött akkumulátor, vagy a régit 0, ha az elérte az élettartama végét.

Az akkumulátor rögzítésének beállítása – A vázba integrált akkumulátorok szabad helyet biztosítanak egy palacktartó vagy kis táska számára. A külső akkumulátorokat azonban könnyebb feltölteni és cserélni.

Motor

A motor helye

A középhajtású motorok az alsó konzolon vannak (ahol a hajtókarok a kerékpárvázhoz vannak rögzítve). A kerékagymotorok a hátsó kerékagy belsejében találhatók (némelyik az első keréken is lehet).

Középhajtású motorok – Számos motor rendelkezik ezzel a beállítással, több okból is: a pedálsegéd természetes érzéssel reagál, a motor középre helyezve és alacsony súlya pedig segít fenntartani a kiegyensúlyozott és stabil vezetést.

Hubmotorok – A hátsó keréken lévő hubmotorok a pedálok erejét közvetlenül a hátsó kerékre küldik, így olyan érzést adnak, mintha tolnák. Felhívjuk azonban a figyelmét, hogy a lemez cseréje egy olyan keréken, amelyre kerékagyat szereltek, bonyolultabb lehet, mint egy hagyományos kerékpár lemezének cseréje.

Elsőkerék-meghajtású motorok – vezérlésük hasonlóan történik, mint az elsőkerék-meghajtású autóké. A kerékpár hátsó részén szabványos hajtáslánc használatát is lehetővé teszik.

Motorok e-bike kerékagyval

Az e-bike motor nyomatéka

A nyomatékot akkor érdemes ellenőrizni, ha sokat fog hegynek felfelé hajtani, vagy nehéz terheket szállítani. Ezt newtonméterben (Nm) mérik, és az elektromos kerékpárok esetében a megadott maximális érték 40 Nm és 80 Nm között mozoghat. A pedáltámasz beállításainak megváltoztatásakor azonban a tényleges vezetési nyomaték változik.

Következtetés

Az elektromos kerékpár kiválasztása a megfelelő osztálytól, az akkumulátor kapacitásától és a motor teljesítményétől is függ. Vásárlás előtt tehát gondolja át, hogy kerékpárját mire fogja a leginkább használni, legyen szó rövid útvonalakról munkába vagy iskolába, vagy hosszabb hegyi túrákról és kirándulásokról. Ne feledje azt sem, hogy milyen engedélyek szükségesek a kerékpározáshoz.

Források:

https://www.rei.com/learn/expert-advice/how-to-choose-an-ebike.html

Válaszolj

Kosár

Nincsenek termékek a kosárban.

A kosárba tételhez ki kell választania egy TERMÉKVÁLTOZATOT! 

[]