Elektromos kerékpár osztályok, akkumulátorok és motorok
Első út egy elektromos kerékpárral. Milyen érzés valami igazán újat megtapasztalni?
Mert a pedálos e-biciklik bővítik a lehetőségeket: lépést tarthat a forgalommal, könnyedén szállíthat gyerekeket vagy más rakományt, a célállomásra kevésbé izzadtan érkezhet meg, vagy egyszerűen csak élvezheti az utazást.
Hogyan válasszon az elektromos kerékpárok 3 osztálya közül?
Az elektromos kerékpárokat - elsősorban szabályozási okokból - három osztályba sorolják, amelyek a motoros támogatás szintjét jelzik. A döntéshozatal folyamatának egyik kulcspontja annak megállapítása, hogy melyik osztályra van szüksége:
- 1. osztály: A motor csak akkor indul be, ha rálép a pedálokra és 20 mérföld/óra (kb. 32 km/h) sebességnél leáll.
- 2. osztály: 20 km/órás sebességig pedálsegéd üzemmóddal, valamint tiszta gázpedál üzemmóddal is rendelkezik.
- 3. osztály: Hasonlóan az 1. osztályhoz, csak a segédpedál elvén működik, de a támogatás 28 mph (kb. 45 km/h sebesség eléréséig folytatódik.
A legtöbb új kerékpáros az 1-es osztályú kerékpárokkal kezdi, mivel ezek az elektromos kerékpárok a legolcsóbbak és szabályozási szempontból a legáltalánosabban elfogadottak. Kerékpárutakon és
városi utcákon is lehet velük közlekedni. Ezt az osztályt a hagyományos hegyikerékpár-útvonalakon is kezdik engedélyezni, bár nem minden útvonalon, ezért mindenképpen ellenőrizze.
A 2. osztályú elektromos kerékpárok általában ugyanazokon a helyeken engedélyezettek, mint az 1. osztályúak. Ennek oka, hogy a motoros támogatásnak köszönhetően mindkét osztály körülbelül 32 km/h végsebességet ér el.
A 3. osztályú elektromos kerékpárok az ingázók körében nagyon népszerűek. Az 1. osztályú motorokhoz képest gyorsabbak és erősebbek, de természetesen többe kerülnek. A nagyobb teljesítménynek köszönhetően jobban lépést tarthat a városi forgalommal. Nehezebb terheket és több emelkedőt is elbírnak. A legtöbb kerékpárúton vagy hegyi ösvényen azonban nem lehet velük közlekedni.
Mielőtt az elektromos kerékpár osztályát véglegesen kiválasztaná, ellenőrizze a hozzáférési szabályokat. A különböző országokban eltérőek lehetnek a törvényekre, engedélyezésre, regisztrációra, korhatárra stb. vonatkozó szabályok.
Akkumulátorok
A gyártók minden egyes kerékpárban nagy figyelmet fordítanak az elektromos részre. Egy erősebb motor hegymászáskor és teherhordáskor nagyobb sebességet és nagyobb nyomatékot biztosít. A nagyobb teljesítményű motor azonban gyorsabban lemeríti az akkumulátort, ami csökkenti a hatótávolságot.
Az elektromos kerékpárok összehasonlításakor a pedálos kerékpárhosszúságok széles skáláját találja a 30 km és a 130 km között. Ennek oka, hogy a hatótávolságot számos változó befolyásolja.
Természetesen segít a nagy akkumulátor. A kapacitások wattórában (Wh) vannak megadva. A motor teljesítménye nagyon fontos. Egy 500 wattos motor egy 500 Wh-s akkumulátorral (gyakori 3. osztályú kerékpár beállítás) gyorsabban fogyasztja az energiát, mint egy 250 wattos motor egy 500 Wh-s akkumulátorral párosítva (gyakori 1. osztályú kerékpár beállítás).
Az akkumulátorok esetében a következő tényezők is fontosak:
Az akkumulátor töltési ideje - A legtöbb akkumulátor teljes feltöltése 3-5 órát vesz igénybe, a nagy kapacitású akkumulátorok esetében ez hosszabb ideig is eltarthat. Ha azt tervezi, hogy minden nap ingázik valahová, akkor töltőket vásárolhat, vagy magával viheti azt.
Az akkumulátorok száma - Egyes elektromos kerékpárok a kerékpárosok számára lehetővé teszik, hogy egyszerre 2 akkumulátort használjanak. Ez meghosszabbíthatja az utazás hosszát, és ha az egyik akkumulátor lemerül, van tartalék. Egy további akkumulátort is vásárolhat, hogy mindig legyen kéznél egy teljesen feltöltött akkumulátor, vagy a régit 0, ha az elérte az élettartama végét.
Az akkumulátor rögzítésének beállítása - A vázba integrált akkumulátorok szabad helyet biztosítanak egy palacktartó vagy kis táska számára. A külső akkumulátorokat azonban könnyebb feltölteni és cserélni.
Motor
A motor helye
A középhajtású motorok az alsó konzolon vannak (ahol a hajtókarok a kerékpárvázhoz vannak rögzítve). A kerékagymotorok a hátsó kerékagy belsejében találhatók (némelyik az első keréken is lehet).
Középhajtású motorok - Számos motor rendelkezik ezzel a beállítással, több okból is: a pedálsegéd természetes érzéssel reagál, a motor középre helyezve és alacsony súlya pedig segít fenntartani a kiegyensúlyozott és stabil vezetést.
Hubmotorok - A hátsó keréken lévő hubmotorok a pedálok erejét közvetlenül a hátsó kerékre küldik, így olyan érzést adnak, mintha tolnák. Felhívjuk azonban a figyelmét, hogy a lemez cseréje egy olyan keréken, amelyre kerékagyat szereltek, bonyolultabb lehet, mint egy hagyományos kerékpár lemezének cseréje.
Elsőkerék-meghajtású motorok - vezérlésük hasonlóan történik, mint az elsőkerék-meghajtású autóké. A kerékpár hátsó részén szabványos hajtáslánc használatát is lehetővé teszik.
Az e-bike motor nyomatéka
A nyomatékot akkor érdemes ellenőrizni, ha sokat fog hegynek felfelé hajtani, vagy nehéz terheket szállítani. Ezt newtonméterben (Nm) mérik, és az elektromos kerékpárok esetében a megadott maximális érték 40 Nm és 80 Nm között mozoghat. A pedáltámasz beállításainak megváltoztatásakor azonban a tényleges vezetési nyomaték változik.
Következtetés
Az elektromos kerékpár kiválasztása a megfelelő osztálytól, az akkumulátor kapacitásától és a motor teljesítményétől is függ. Vásárlás előtt tehát gondolja át, hogy kerékpárját mire fogja a leginkább használni, legyen szó rövid útvonalakról munkába vagy iskolába, vagy hosszabb hegyi túrákról és kirándulásokról. Ne feledje azt sem, hogy milyen engedélyek szükségesek a kerékpározáshoz.
Források:
https://www.rei.com/learn/expert-advice/how-to-choose-an-ebike.html